Regulamin świadczenia usług asystenckich

Obraz1

Projekt Centrum Usług Środowiskowych - "Razem Łatwiej II”


Regulamin świadczenia usług asystenckich w Projekcie Centrum Usług Środowiskowych - "Razem Łatwiej II”

§1

Regulamin świadczenia usług asystenckich określa zasady świadczenia usług asystenckich przez Towarzystwo Przyjaciół Dzieci Oddział Miejski w Wieruszowie w ramach realizacji projektu "Centrum Usług Środowiskowych - Razem Łatwiej II" : Usługi asystenckie (usługa 5 w projekcie).

§2
Użyte w niniejszym regulaminie pojęcia oznaczają

1). regulamin
- regulamin świadczenia usług asystenckich do udziału w projekcie pod nazwą Centrum Usług Środowiskowych - "Razem Łatwiej II”.
2). projektodawca
- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w partnerstwie z Miejsko - Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej Wieruszów, Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej Lututów i Towarzystwem Przyjaciół Dzieci Oddział Miejski w Wieruszowie oraz Stowarzyszeniem Integracyjnym Klub Otwartych Serc” w Wieruszowie.
3). projekt
- przedsięwzięcie pod nazwą Centrum Usług Środowiskowych (CUŚ) - "Razem Łatwiej II" realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2021-2027.
4). organizator usług asystenckich
TPD OM Wieruszów
5). uczestnicy Projektu (Grupa docelowa):
- dorosła osoba niesamodzielna to osoba, która ze względu na wiek, stan zdrowia lub niepełnosprawność wymaga opieki lub wsparcia w codziennym funkcjonowaniu w wykonywaniu podstawowych czynności dnia codziennego, niezbędnych do aktywnego funkcjonowania społecznego, zawodowego lub edukacyjnego.
6). strona internetowa
- strona internetowa z informacjami o projekcie znajdująca się pod adresem: wtzwieruszow.pl

§ 3
Informacje o projekcie

1. Projekt realizowany jest w okresie od 01.11.2023 r. do 31.12.2026 r.
2. Projekt realizowany jest w ramach w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2021-2027
3. Uczestnik Projektu – należy przez to rozumieć: osobę fizyczną, zainteresowaną udziałem w projekcie, która złożyła dokumenty rekrutacyjne, wskazane w niniejszym regulaminie i spełnia poniższe kryteria:
a) osoba z niepełnosprawnością zamieszkująca na terenie powiatu wieruszowskiego,
b) nieaktywna wymagająca aktywizacji społeczno - zawodowej,
c) zagrożona ubóstwem i wykluczeniem społecznym, w wieku aktywności zawodowej,
d) korzystających ze świadczeń PCPR, MGOPS.

Osoba niepełnosprawna - osoba niepełnosprawna w świetle przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz. U. 2011 nr 127 poz. 721), a także osoba z zaburzeniami psychicznymi, o której mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. 2011 nr 231, poz. 1375), tj. osoba z odpowiednim orzeczeniem lub innym dokumentem poświadczającym stan zdrowia.
W ramach projektu grupa docelowa/ostateczni Uczestnicy Projektu to :

  • osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym osoby bezrobotne sprofilowane jako najbardziej oddalone od otwartego rynku pracy zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ;
  • osoby nieaktywne wymagające aktywizacji społeczno -zawodowej;
  • osoby mieszkające na terenie powiatu wieruszowskiego samodzielnie lub z prawnym opiekunem\ opiekunami udzielającymi wsparcia w ograniczonym zakresie osobie niepełnosprawnej;

Zgodnie z kryterium dostępu pierwszeństwo udziału w projekcie mają następujące grupy docelowe:

  • osoby o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności oraz z niepełnosprawnością sprzężoną, osoby z zaburzeniami psychicznymi w tym osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi i/lub osoby korzystające z Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa (PO PŻ);
  • osoby z niepełnosprawnościami i osoby niesamodzielne, których dochód nie przekracza 150% właściwego kryterium dochodowego (na osobę samotnie gospodarującą lub na osobę w rodzinie), o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
  • osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym doświadczające wielokrotnego wykluczenia społecznego.

Zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2021-2027 przez osoby lub rodziny zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym należy rozumieć:
a) osoby korzystające ze świadczeń z pomocy społecznej zgodnie z ustawą z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej lub kwalifikujące się do objęcia wsparciem pomocy społecznej, tj. spełniające co najmniej jedną z przesłanek określonych w art. 7 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
b) osoby przebywające w pieczy zastępczej lub opuszczające pieczę zastępczą oraz rodziny przeżywające trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, o których mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
c) osoby wychowujące samotnie dziecko z niepełnosprawnością, o ile co najmniej jeden rodzic lub opiekun nie pracuje ze względu na konieczność sprawowania opieki nad dzieckiem z niepełnosprawnością;
d) osoby zakwalifikowane do III profilu pomocy, zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 149, z późn. zm.);
e) osoby niesamodzielne bez wsparcia ze strony prawnych opiekunów.

Za osobę doświadczającą wielokrotnego wykluczenia społecznego uznaje się osobę doświadczającą wykluczenia z powodu więcej niż jednej z przesłanek, o których mowa w powyżej.

§4
Warunki uczestnictwa

1.Uczestnikami projektu mogą być osoby fizyczne, zainteresowane udziałem w projekcie, które złożyły dokumenty rekrutacyjne, wskazane w niniejszym regulaminie i spełniają wymagane kryteria. Pierwszeństwo udziału w projekcie będą miały następujące osoby tj.
a) osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym osoby bezrobotne sprofilowane jako najbardziej oddalone od rynku pracy zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz osoby nieaktywne wymagające aktywizacji społeczno-zawodowej - dotyczy zarówno potencjalnych realizatorów jak i odbiorców usług asystenckich;
b) osoby posiadających aktualne orzeczenia o stopniu niepełnosprawności lub równoważne - wg przepisów ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej - dotyczy potencjalnych odbiorców usług asystenckich;
c) osoby o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z niepełnosprawnością intelektualną oraz osoby z zaburzeniami psychicznymi;
d) osoby niesamodzielne, których dochód nie przekracza 150% właściwego kryterium dochodowego (na osobę samotnie gospodarującą lub na osobę w rodzinie), o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
2. Projekt skierowany jest do niepełnosprawnych mieszkańców powiatu wieruszowskiego.
3. W projekcie wsparciem zostaną również objęte osoby z najbliższego otoczenia osób wykluczonych bądź zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym.
4. Projektodawca zastrzega sobie prawo takiego doboru Uczestników/czek spełniających kryteria zawarte w pkt. 1, aby możliwe było zrealizowanie określonych we wniosku o dofinansowanie rezultatów i wskaźników. Podstawowy warunek doboru będzie uzależniony od rodzaju wymaganej pomocy UP.

§5
Rekrutacja i przyjmowanie zgłoszeń

Dokumenty rekrutacyjne
1. Uczestnicy projektu złożą dokumenty rekrutacyjne w wyznaczonych terminach rekrutacji:
a) Formularz rekrutacyjny dla kandydata do projektu Centrum Usług Środowiskowych - "Razem Łatwiej II";
b) Deklaracja uczestnictwa w projekcie;
e) Oświadczenie uczestnika projektu o wyrażeniu zgody na wykorzystanie i rozpowszechnianie wizerunku oraz klauzula RODO;
(w/w dokumenty stanowią załącznik do Regulaminu rekrutacji i uczestnictwa w Projekcie Centrum Usług Środowiskowych - "Razem Łatwiej II");
f) Orzeczenie o niepełnosprawności, orzeczenie lekarza orzecznika ZUS lub komisji lekarskiej ZUS do celów rentowych. Kopię w/w dokumentów należy potwierdzić za zgodność z oryginałem oraz dostarczyć oryginał do wglądu. W przypadku braku możliwości uzyskania orzeczenia weryfikacja na podstawie oświadczenia.
g) Deklaracja o dochodach (Załącznik nr 1);
h) Informacja uczestnika w projekcie Centrum Usług Środowiskowych - "Razem Łatwiej II " ( Załącznik nr 2);
i) Oświadczenie uczestnika projektu o zapoznaniu i akceptacji treści Regulaminu świadczenia usług asystenckich przez Towarzystwo Przyjaciół Dzieci Oddział Miejski w Wieruszowie ( Załącznik nr 3).
2. Wzory dokumentów, druków i formularzy są dostępne w biurze projektu oraz na stronie internetowej: www.wtzwieruszow.pl
3. Złożenie dokumentów rekrutacyjnych nie jest równoznaczne z zakwalifikowaniem do projektu.
4. Załączniki, które nie są wymienione w niniejszym regulaminie nie podlegają ocenie na żadnym z etapów w ramach procesu rekrutacji.
5. W ramach projektu obowiązuje wymóg sporządzenia dokumentów rekrutacyjnych w języku polskim.

Przebieg procesu rekrutacji
1. Rekrutacja prowadzona zostanie w oparciu o dotychczasowe doświadczenie partnerów projektu, będzie realizowana w powiecie wieruszowskim w siedzibie biura projektu.
2. Zorganizowane zostaną spotkania informacyjne, na których zainteresowane osoby zapoznają się z celem i działaniami projektu.
3. Na terenie powiatu wieruszowskiego rekrutację osób z niepełnosprawnościami przeprowadzą wskazane przez realizatora tj. TPD OM w Wieruszowie osoby wyznaczone do zadania 5 - Usługi asystenckie.
4. Informacje o przebiegu realizacji zadania przekazywane będą podczas spotkań informacyjnych dla potencjalnych uczestników projektu z udziałem ich prawnych opiekunów, terapeutów itp.
5. Spotkanie informacyjne odbędzie się przed ogłoszeniem naboru.
6. Dokumenty można składać w siedzibie TPD OM w Wieruszowie przy ulicy Sportowej 7, od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30 – 15:30 .
7. Rekrutacja do projektu odbywać się będzie z zachowaniem zasad równego dostępu i równego traktowania wszystkich osób zainteresowanych udziałem w projekcie.
8. Rekrutacja i formy wsparcia realizowane będą zgodnie z zasadą niedyskryminacji ze względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, narodowość, obywatelstwo, religię (wyznanie) lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek, orientację seksualną, przynależność do grup społeczno-zawodowych, sytuację materialną i prawną, wykształcenie, zawód, pochodzenie społeczne.
9.Informacja o wynikach rekrutacji zainteresowanym osobom przekazana będzie telefonicznie, pisemnie lub mailowo.
10.Uczestnicy Projektu którzy złożyli/ły dokumenty rekrutacyjne, jednakże nie zakwalifikowali/ły się do projektu mogą aplikować do projektu ponownie, zostaną wpisani na listę rezerwową i będą informowani o możliwości udziału w projekcie z chwilą zwolnienia miejsca.

§6
Ocena

1. Ocenę przeprowadzi Zespół Rekrutacyjny.
2. Na etapie oceny formalnej weryfikowana będzie:
a) kompletność wszystkich dokumentów rekrutacyjnych złożonych przez Uczestnika Projektu wymienionych w § 4 pkt.1 regulaminu rekrutacji i uczestnictwa w projekcie,
b) poprawność wypełnienia wszystkich dokumentów rekrutacyjnych złożonych przez Uczestnika Projektu (zgodnie z wymogami zawartymi w dokumentach rekrutacyjnych).
3. Istnieje możliwość uzupełnienia brakujących dokumentów lub błędów wynikających z niepoprawnego wypełnienia dokumentów rekrutacyjnych w postaci: podpisu ręcznego wypełnienia nieuzupełnionego wymaganego pola lub ręcznej poprawy błędnie wypełnionego pola, na etapie przyjmowania zgłoszeń lub na etapie oceny formalnej w terminie wyznaczonym przez Beneficjenta.
4. Osoby, których dokumenty otrzymają pozytywną oceną zostaną zakwalifikowane do projektu i wpisane na listę podstawową i rezerwową.

§7
Zakres wsparcia

1.W ramach usługi asystenckiej przy wsparciu asystentów osób niepełnosprawnych/asystentów osobistych osób niepełnosprawnych oferowana jest:
a) Pomoc w przygotowaniu do wyjścia, dojazdach w wybrane przez UP miejsce oraz powrocie (np. dom, praca, szkoła, kościół, lekarz, urzędy, znajomi, rodzina, itp.), w tym na rehabilitację i zajęcia terapeutyczne, na kursy i szkolenia zawodowe oraz miejsce pracy, na wczasy lub turnusy rehabilitacyjne;
b) Pomoc osobie niepełnosprawnej w zakupach, jednocześnie warunkiem tej usługi jest czynne uczestnictwo UP (asystent może pomóc przynieść zakupy o wadze jednorazowo do 5 kg),
c) Pomoc w załatwieniu spraw urzędowych (np. usługi tłumaczy języka migowego, o ile urząd ich nie zapewnia, dotarcie z UP do urzędu), badań okresowych, specjalistycznych itp.
d) Pomoc i towarzyszenie w korzystaniu z różnorodnych form terapii społecznej: muzeum, teatr, kino, koncert, wycieczki jednodniowe itp.
e) Czytanie prasy, książek lub korespondencji, osobom niezdolnym do samodzielnego czytania.
f) Pomoc w pisaniu pism, listów osobom niewidomym, bądź niezdolnym do samodzielnego pisania ręcznego, czy komputerowego.
g) Pomoc osobie niepełnosprawnej w przygotowaniu do korzystania z zajęć sportowych i obiektów sportowych: basen, siłownia i inne sporty.
h) Zostanie zapewnione wyżywienie tj. dwudaniowy obiad.
2. Wymagania dotyczące osoby zatrudnionej do świadczenia usług asystenckich są następujące:
a) warunkiem zatrudnienia AON jest ukończone kształcenie w zawodzie asystenta osoby niepełnosprawnej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012
r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach;
b) warunkiem zatrudnienia kandydata jako AOON jest uzyskanie pozytywnej opinii psychologa na podstawie weryfikacji predyspozycji osobowościowych oraz kompetencji społecznych:
- podstawowych: empatia, zrównoważenie emocjonalne, solidność, zaradność, cierpliwość, dyskrecja, odporność na stres, kultura osobista, motywacja do pracy;
- pożądanych: umiejętność słuchania, umiejętność nawiązywania kontaktu z innymi, umiejętność zachowań asertywnych;
c) po uzyskaniu pozytywnej opinii psychologa, AOON mogą zostać kandydaci:
- posiadający doświadczenie w realizacji usług asystenckich, w tym zawodowe, wolontariackie lub osobiste, wynikające z pełnienia roli opiekuna faktycznego;
- bez adekwatnego doświadczenia, którzy odbyli minimum 60-godzinne szkolenie asystenckie.
Szkolenie składa się z minimum 20 godzin części teoretycznej z zakresu wiedzy ogólnej dotyczącej niepełnosprawności, udzielania pierwszej pomocy, pielęgnacji i obsługi sprzętu pomocniczego oraz z minimum 40 godzin części praktycznej w formie przyuczenia do pracy np. praktyki, wolontariat;
Wykształcenie zawodowe nie stanowi zasadniczego kryterium naboru kandydatów do pracy na stanowisku AOON.
3. Osoba realizująca usługi asystenckie zobowiązana jest do :
a) świadczenie usług sumiennie i starannie , w wymiarze określonym w zawartym Kontrakcie Trójstronnym pomiędzy uczestnikiem projektu, AON/AOON oraz TPD OM w Wieruszowie;
b) przestrzegania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
c) organizowanie opieki i pracy z osobą z niepełnosprawnością;
d) organizowanie wsparcia społecznego;
e) pobudzanie aktywności osoby z niepełnosprawnością;
f) mobilizowanie osób z niepełnoprawnością do aktywnego spędzania czasu wolnego i rozwijania zainteresowań;
g) rozwijanie problemów osoby z niepełnosprawnością;
h) doradzanie w zakresie aktywizacji społecznej ( usługi kulturalne, rekreacyjne, edukacyjne, integracja ze środowiskiem);
i) współtworzenie Indywidualnych Programów Terapii (IPT);
j) współpraca z różnego rodzaju instytucjami, organizacjami społecznymi, mediami w celu wsparcia osoby z niepełnosprawnością;
k) monitorowanie pracy własnej i zespołu obejmującego opieką i terapią osobę z niepełnosprawnością;
l) zapewnienie jakości w pracy z osobami z niepełnosprawnością, przestrzeganie obowiązujących procedur;
ł) dbanie o dobro podopiecznego;
m) AON/AOON zobowiązany jest do prowadzenia "Dziennika czynności usług asystenckich" (Załącznik nr 4);
n) przynajmniej raz w miesiącu lub w zależności od potrzeb AON/AOON oraz specjalisty do spraw asystenckich organizowanie spotkań konsultacyjnych.

§8
Procedura przyznawania i ustalania odpłatności za usługi asystenckie

1. Postępowanie dotyczące przyznawania i ustalania odpłatności za usługi asystenckie obejmuje następujące etapy:
I. przyjęcie zgłoszenia przez TPD OM w Wieruszowie - wniosek (pisemny lub ustny) osoby zainteresowanej, jej przedstawiciela ustawowego lub innej osoby.
II. przeprowadzenie diagnozy faktycznej sytuacji życiowej osoby zgłoszonej pod kątem zapotrzebowania na usługi asystenckie w tym:
a) przeprowadzenie wywiadu środowiskowego w miejscu zamieszkania lub pobytu osoby zgłoszonej (Załącznik nr 5), w tym ustalenie imion, nazwisk i adresów zamieszkania osób zobowiązanych do alimentacji oraz zakresu pomocy udzielanej przez te osoby (w sprawach wymagających niezwłocznego udzielenia pomocy pracownik socjalny przeprowadza wywiad w terminie 2 dni, w pozostałych przypadkach - do 14 dni od daty powzięcia informacji o potrzebie udzielenia pomocy);
b) skompletowanie dokumentacji obejmującej uzyskanie:
- kserokopii orzeczenia o niepełnosprawności (jeżeli osoba zgłoszona posiada);
c) deklaracja o dochodach (według Tabeli odpłatności za usługi cateringowe w projekcie Centrum Usług Środowiskowych - "Razem Łatwiej II" ( Załącznik nr 6) mogą zostać naliczone koszty za usługę cateringową, w szczególnej sytuacji istnieje możliwość częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat na wniosek uczestnika);
d) dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość osoby zgłoszonej (do wglądu);
2.Rozstrzygnięcie danej sprawy następuje poprzez: - przekazanie informacji mailowej, pisemnej lub telefonicznej przez osobę upoważnioną przez TPD OM w Wieruszowie:
a) przyznaniu pomocy w formie usług asystenckich;
b) o odmowie przyznania pomocy w formie usług asystenckich.
3. Świadczenie usług asystenckich następuje w oparciu o :
a) Indywidualny Program Terapii ( IPT) opracowany na podstawie złożonych dokumentów, rozmowy, wywiadu środowiskowego oraz dokumentacji medycznej,
b) zawarcie Kontraktu trójstronnego w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron (Załącznik nr 7 ).

§9
Postanowienia końcowe

1. Niniejszy regulamin dostępny jest w biurze projektu, siedzibie TPD OM oraz na stronie internetowej: wtzwieruszow.pl
2. Organizator rekrutacji zastrzega sobie prawo do zmiany niniejszego regulaminu, o czym niezwłocznie poinformuje zainteresowanych na stronie internetowej.
3. Wszelkie zmiany niniejszego regulaminu wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.
Załączniki do Regulaminu świadczenia usług asystenckich Projektu Centrum Usług Środowiskowych „Razem łatwiej II” :

Załącznik nr 1 Deklaracja o dochodach

Załącznik nr 2 Informacja uczestnika w projekcie Centrum Usług Środowiskowych - "Razem łatwiej II"

Załącznik nr 3 Oświadczenie uczestnika projektu o zapoznaniu i akceptacji treści Regulaminu świadczenia usług asystenckich przez Towarzystwo Przyjaciół Dzieci Oddział Miejski w Wieruszowie

Załącznik nr 4 Dziennik czynności usług asystenckich

Załącznik nr 5 Kwestionariusz Wywiadu Środowiskowego

Załącznik nr 6 Tabela odpłatności

Załącznik nr 7 Kontrakt trójstronny zawarty pomiędzy uczestnikiem, asystentem i podmiotem realizującym wsparcie w postaci usługi asystenckiej